Ukens navn: Tine Birkeland
Tine Birkeland
Markedsdirektør
Scandic Norge
Tine er også medlem av HSMAI Event Marketing Advisory Board.
Q: Hva består din arbeidshverdag av?
A: Som ansvarlig for marked og kommunikasjon i Scandic Norge, er jeg hver dag opptatt av å skape engasjement og begeistring for Scandic, gjøre hotellene og merkevaren attraktiv, samt sørge for at kanalene inn er tilgjengelige, og at kommunikasjonen ut er relevant. I tillegg har hverdagen det siste halvannet året, etter oppkjøpet av Rica, vært preget av integrasjonen av Rica til Scandic. En fantastisk spennende, lærerik og krevende prosess, som jeg er ydmyk over å få være en del av.
Q: Hva er det beste ved jobben din?
A: Hver dag er fylt opp med spennende oppgaver og prosjekter, samt support til våre nærmere 90 hoteller i Norge, så det er vanskelig å si hva som er best. Det jeg kan si, er at det er utrolig inspirerende å jobbe i et så offensivt og fremoverlent selskap som Scandic er nå, med så mange dyktige og kompetente kolleger og partnere rundt meg. Menneskene og engasjementet må bli svaret på dette spørsmålet!
Q: Har du noen du har sett opp til?
A: Jeg har egentlig ikke noen spesiell person jeg ser opp til, men jeg ser opp til folk som tar ansvar, bidrar til fellesskapet, står på og gjør sitt aller beste, og ikke stikker seg unna, om det blir vanskelig.
Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?
A: Fredagsgodis! Hver fredag ettermiddag servers det ulike typer fredagssnadder, i et av fellesområdene på kontoret. Alle strømmer til, og vi får en hyggelig fredagsprat, i en ellers hektisk hverdag.
Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?
A: Jeg har vært medlem av HSMAI siden jeg kom inn i hotellbransjen, og startet i Scandic, for cirka to og et halvt år siden.
Q: Hva syns du er det beste ved HSMAI?
A: HSMAI er et viktig knutepunkt, som samler bransjen og bidrar til kunnskapsdeling og nettverksbygging. I tillegg syns jeg det er svært hyggelig med de sosiale arenaene, som for eksempel HSMAI-prisene og Event-prisene, der bransjen møtes på tvers, i en ellers konkurransepreget hverdag.
Q: Er det noen aktiviteter/tiltak du syns HSMAI bør starte opp?
A: Enda flere faglige samlinger og spennende foredrag – gjerne med flere innspill og best practices fra andre bransjer og land.
Q: Beskriv en perfekt helg for deg.
A: Starter gjerne helgen med en fredagspils. Det henger nok litt igjen fra mine dager i reklamebransjen. Der hadde vi ofte fredagspils etter endt uke, der vi kunne sitte og prate om jobb og løst og fast et par timers tid, før vi gikk hjem. Nå som jeg har familie, er det litt vanskelig å hoppe over henting på skole og i barnehage, så «fredagspilsen» blir nå heller på verandaen eller i sofaen, med en fredagsavis, gjerne DN. Lørdagen skal være fri for masse avtaler, men gjerne aktiv. På søndag syns jeg søndagsbrunch med venner er en svært hyggelig affære, der barna leker og koser seg, mens foreldrene løser verdensproblemer rundt bordet.
Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?
A: Skole og kunnskap, eldreomsorg, mindre byråkrati samt generelt mer raushet i samfunnet!
Q: Hvordan vil noen som kjenner deg, beskrive deg?
A: Direkte, løsningsorientert, veldig engasjert, krevende og rettferdig.
Q: Hvor går neste reise privat/arbeid?
A: Bortsett fra Stockholm, som jeg reiser mye til i jobb, så skal jeg om ikke lenge til Island. Har ikke vært på Island før, så det gleder jeg meg til.
Q: Har du noen spesielle hobbyer?
A: Uten å virke faretruende nær en 40-års krise (noe jeg nok er … ), så er det utendørs bootcamp som preger treningsbildet om dagen. Ellers mye ski, både bortover og nedover, om vinteren, og seiling og løping om sommeren.
Q: Om du var fanget på en øde øy, hva ville du tatt med deg, om du fikk velge én ting?
A: Fiskestang. I utgangspunktet søker jeg stillheten, når jeg tar med meg fiskestangen og stikker ut med båten på hytta. Kan være at det blir litt vel stille å være helt alene på en øy, men da får jeg ihverfall mat?!
Foto: Tine Birkeland, markedsdirektør i Scandic Norge (foto fra Scandic Hotels).